Honbon i Kirin łączą siły! „Oblicza kawaii” z honbonowym patronatem.

Osobom dorastającym przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku Japonia będzie kojarzyć się głównie z innowacjami technologicznymi oraz elektronizacją. Aparaty fotograficzne Nikon, walkmany Sony, konsole Nintendo czy magnetowidy Panasonic – świat oszalał na punkcie elektroniki „made in Japan”. Każdy kto chciał być na topie musiał mieć choć jeden z tych produktów. Wizerunek zaawansowanego i wizjonerskiego kraju dopełniał przekaz medialny w postaci filmów i animacji z gatunku mecha (np. Gundam).

W niespełna trzydzieści lat profil marketingowy Japonii uległ zmianie o sto osiemdziesiąt stopni płynnie przechodząc z zimnej, stalowej robotyki w ciepłą, pastelową cukierkowość. Nie da się zaprzeczyć, że estetyka kawaii skutecznie podbija kolejne pokolenie młodych ludzi na całym świecie i dlatego warto przyjrzeć się temu zagadnieniu nieco bliżej. Na Zachodzie powstało już wiele opracowań poruszających tę tematykę, a wkrótce za sprawą Wydawnictwa Kirin do rąk czytelników trafi polska monografia, której z radością patronujemy.

„Oblicza kawaii”
Klaudia Adamowicz, Kamila Sosnowska
Data premiery: 17 września 2018 r.

Kawaii (urokliwość, słodycz) jest jedną z kategorii estetycznych najczęściej przytaczanych w kontekście współczesnej kultury japońskiej. Czy jednak rzeczywiście jest to pojęcie nowe, stanowiące wyraz buntu lub dekadencji najmłodszych pokoleń? Jakie jest jego miejsce w życiu codziennym Japończyków, jaką rolę spełnia w relacjach międzyludzkich i w jaki sposób pojawia się w przestrzeni sztuki? Te wszystkie zagadnienia są tematem niniejszej książki.

Klaudia Adamowicz
Absolwentka Kulturoznawstwa i Zarządzania Kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim (oba kierunki ukończone z wyróżnieniem), doktorantka na Wydziale Filozoficznym UJ oraz stypendystka Fundacji Japońskiej w Kansai Language Institute w Osace i Nippon Foundation w Inter-University Cener for Japanese Language Studies (IUC) w Jokohamie. W centrum jej naukowych zainteresowań znajduje się japońska kultura współczesna ze szczególnym uwzględnieniem jej popkulturowej strony.

Kamila Sosnowska
Ukończyła Filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim i tłumaczenie audiowizualne w Wyższej Szkole Europejskiej, studiowała w Middlesex University w Londynie i Kobe University w Japonii. Doktorantka Wydziału Filozoficznego UJ. Stypendystka Japan Foundation w Kansai Language Institute w Osace oraz rządu japońskiego na Uniwersytecie Waseda w Tokio.